7 fouten in sociale media die je beter vermijdt

7 fouten in sociale media die je beter vermijdt

Bij socialemediamarketing is het gemakkelijk om fouten te maken die je doelgroep vervreemden of, erger nog, die ertoe leiden dat je campagne om de verkeerde redenen viraal gaat.


Hier zijn 7 fouten in sociale media die je beter vermijdt.


1. Je hebt geen strategie of plan

Bij marketing op sociale media draait alles om plannen. Let wel: er is een verschil tussen plannen en geen plan hebben. Zonder een marketingstrategie voor sociale media raak je verdwaald in de zee van tweets, Facebook-pagina's en LinkedIn-groepen. Er is veel te doen, en dat is al snel overweldigend. Heb je een marketingstrategie, dan weet je wat je doelen zijn, hoeveel tijd je nodig hebt om relevante inhoud te produceren en wie je daarbij kan helpen.


2. Je creëert geen of weinig content
Het hele punt van socialemediamarketing is om content te creëren. Je wilt dat mensen je posts delen. De beste manier om dat te realiseren, is door nuttige en vermakelijke informatie te verspreiden. Heb je geen tijd om content te creëren, zorg er dan in ieder geval voor dat je socialemediamarketingstrategie duidelijk weergeeft wat er nodig is. Dan kan een copywriter en/of fotograaf of grafisch ontwerper dat werk gemakkelijker op zich nemen.


3. Je schrijft of publiceert alleen eigen materiaal
Altijd zelf posts creëren, vergt veel tijd. Die tijd ben je kwijt om met je klanten te werken. Daarom is het verstandig om geregeld relevante posts en artikels van anderen te delen op je kanalen. Belangrijk daarbij is dat je de andere persoon vermeldt of tagt. Zo bereik je meteen ook zijn of haar volgers die misschien nieuwsgierig naar jou worden. Overdrijf natuurlijk niet met het delen van ander materiaal, want daarin herkennen je
volgers jouw stem niet. Voorzie het gedeelde bericht dus ook altijd van een korte intro.


4. Je komt altijd met nieuwe posts en teksten
Je hoeft niet de hele tijd nieuwe teksten en posts te schrijven. De kans wordt dan groot dat je uiteindelijk geen inspiratie of tijd meer hebt en ermee stopt. Dat zou zonde zijn, want zo bereik je je klanten niet meer of daalt de kwaliteit van je teksten. De oplossing: je gebruikt bestaande teksten en posts na enkele maanden opnieuw – als ze nog altijd relevant zijn tenminste. Zijn er dingen veranderd? Dan pas je dat gewoon aan voordat je ze opnieuw post.


5. Je post ook irrelevante inhoud
Irrelevante inhoud spreekt niet alleen je doelgroep niet aan, maar je komt ook onprofessioneel en out-of-touch over. Om te voorkomen dat je irrelevante inhoud plaatst, zorg je ervoor dat je je volgers begrijpt en weet wat hen interesseert. Pas dan maak of post je altijd relevante en boeiende inhoud. Twijfel je? Vraag het hen dan! Enquêtes en polls op sociale media zijn daar ideaal voor. En zo weten je volgers ook dat jij geïnteresseerd bent in wat zij willen en nodig hebben, en niet alleen met verkopen.


6. Je deelt dezelfde posts op alle kanalen
Niet alle socialemediaplatforms zijn hetzelfde. Ze trekken vaak andere mensen aan – vooral jongeren, vooral ouderen of allebei. Daardoor verwachten je volgers een bepaald stijl of bepaalde taal. Het is dus belangrijk dat je het verschil tussen je kanalen begrijpt en dat je weet hoe je ze het beste gebruikt. Pas elke post dus aan je kanalen aan. Bijvoorbeeld, bij Instagram ligt de nadruk op de afbeelding en bij Facebook mag er meer tekst staan, maar niet zoveel als bij LinkedIn.


7. Je bent niet betrokken genoeg
Betrokkenheid – of interactie – is cruciaal op sociale media. Plaats je iets en reageert of liket niemand, dan komt je praktijk onbelangrijk of onprofessioneel over. Omgekeerd geldt ook: verwacht iemand een reactie op zijn of haar opmerking en reageer je niet, dan verlies je mogelijk volgers en misschien zelfs klanten. Want door je gebrek aan interactie vertel je je volgers in feite dat zij niet belangrijk zijn. En dat is natuurlijk het laatste dat je wilt. Beantwoord dus hun opmerkingen en vragen en laat zien dat je geïnteresseerd bent in wat ze te zeggen hebben. Dit levert een grote bijdrage aan sterke relaties met je klanten en zorgt ervoor dat ze terugkomen voor meer.


Herken je een of meerdere fouten bij jezelf?

Werk daar dan zeker aan zodat al je inspanningen op sociale media de moeite waard zijn en blijven.

Scintil
Berlaarbaan 13
2580 Beerzel
(geen bezoekadres)

Btw: BE 0818.206.381

Privacy- en cookiebeleid

Algemene voorwaarden

© Scintil 2023